Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2012

Οργανώνοντας τον ελεύθερο χρόνο

Ο ελεύθερος χρόνος είναι περίεργο φρούτο, όπως λέει μια γνωστή μου. Όταν δεν τον έχουμε, τον αναζητάμε μετά μανίας. Όταν τυχαίνει και τον έχουμε αρκετό, συχνά δεν ξέρουμε τι να τον κάνουμε, ενώ αναζητούμε τρόπους να τον γεμίσουμε. Ειδικά τώρα, με την ανεργία στα ύψη, ο ελεύθερος χρόνος σίγουρα περισσεύει σε πολλούς από εμάς. Εδώ και λίγους μήνες είμαι σ'αυτή την κατάσταση και προσπαθώ να τον καλύψω, αναζητώντας παράλληλα εργασία.

Απ'ό,τι είδα αυτό το διάστημα, σημαντικό κομμάτι του "παιχνιδιού" είναι να μην αφεθείς. Το "θα το κάνω αύριο" είναι πολύ εύκολο να γίνει μεθαύριο, μετά από μία βδομάδα και ούτω καθεξής. Να βουλιάξει κανείς στην καθημερινότητα περιορίζοντας τις κινήσεις του είναι σύνηθες. Θέλει δύναμη για να δίνει κανείς στον εαυτό του μια ώθηση. Το να χαζεύει (κυριολεκτικά) κανείς στην τηλεόραση ή στο διαδίκτυο είναι το πιο απλό.

Ένα από τα βασικότερα πράγματα που με έχουν βοηθήσει αυτό το διάστημα είναι η στοχοθέτηση, γραπτή μάλιστα. Μέσα στο σαββατοκύριακο γράφω σε ένα τετράδιο τις υποχρεώσεις, δουλειές ή ό,τι άλλο έχω να κάνω μέσα στη βδομάδα. Μπορεί να είναι κάτι το μικρό, δηλαδή να πάω σουπερμάρκετ, να καθαρίσω, να γράψω μια ανάρτηση, να πάω μια βόλτα με το ποδήλατο, να κάνω σετ κοιλιακών, να διαβάσω ένα νέο βιβλίο, να αποκτήσω χόμπι ή δεξιότητα. Δεν έχει σημασία πόση μικρή ή μεγάλη δουλειά είναι, αυτό που μετράει είναι ότι καταγράφεται. Όταν σημειώνουμε κάτι στο μυαλό πολύ συχνά μπορεί να το σπρώξουμε προς τα πίσω, αναβάλοντάς το. Όταν είναι γραπτός ο στόχος, έχει περισσότερες πιθανότητες να επιτευχθεί.

Άλλο σημαντικό του να είναι γραπτός ο στόχος είναι ο έλεγχος. Έτσι, στο τέλος της εβδομάδας κοιτάω να δω τι έχω κάνει, τι έχω αναβάλει και ούτω καθεξής. Υποχρεώσεις που για λόγους ανωτέρας βίας δεν ολοκληρώθηκαν, μεταφέρονται στην επόμενη βδομάδα. Μπορεί να μην είναι τίποτε σπουδαίο ούτε πρωτότυπο σαν σκέψη, το ημερολόγιο αυτό όμως με βοηθάει να κρατάω τον εαυτό μου σε εγρήγορση. Στόχος κάθε βδομάδα να μην υπάρχει εργασία που να μην έχει γίνει λόγω αμέλειας ή βαρεμάρας. Βοηθάει πολύ στην ψυχολογία και όχι μόνο αυτό το μικρό τικ που μπαίνει δίπλα σε κάθε δουλειά που έχει γίνει.

Λύση στο πρόβλημα σίγουρα δεν είναι. Είναι όμως ένας τρόπος να κρατιέται κανείς σε εγρήγορση. Όπως είπα και πριν δεν είναι απαραίτητο να είναι κάτι μεγάλο, μπορεί να είναι κάτι απλό. Ο αυτοέλεγχος είναι το θέμα. Δοκιμάστε το και πείτε μου αποτελέσματα. Παρεμπιπτόντως, αυτή η συνήθεια δεν είναι μόνο για όσους έχουμε αρκετό ελεύθερο χρόνο, μπορεί να βοηθήσει να οργανωθεί το χάος όταν η κατάσταση είναι αντίστροφη, δηλαδή ο ελεύθερος χρόνος είναι είδος πολυτελείας.

ΥΓ Προσωπικά με βοηθάει αρκετά το διαδίκτυο, οι ταξιδιωτικές αναρτήσεις που έχω να γράψω στο blogtravels.gr ή οι μαγειρικές μου στον laxanokitso.
ΥΓ1 Το τετράδιο μπορεί να είναι ένα excel, κάποια εφαρμογή στο κινητό ή οτιδήποτε άλλο. Αυτό που μετράει είναι να γίνεται η δουλειά.
ΥΓ2 Φιλική συμβουλή: κλείστε την τηλεόραση και ειδικά τις ειδήσεις. Έχει κυρίως μαυρίλα, αποχαύνωση, κατευθυνόμενα παιχνίδια, πλύση εγκεφάλου. 

17 σχόλια:

  1. Θα συμφωνήσω μαζί σου Κιτσόμητσε !!!!

    Ιδίως στο τελευταίο υ/γ !!!

    Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ειδικά η χαβούζα της τηλεόρασης είναι νομίζω η χειρότερη. Ό,τι πρέπει για να μη βγαίνεις απ'το σπίτι και να είσαι μονίμως φοβισμένος.

      Διαγραφή
  2. Λυπούμαι πολύ που έχασες τη δουλειά σου. Μ' αρέσει που καταγράφεις τις υποχρεώσεις σου ώστε να μένεις alert για να μη καταπέσεις. Θα σου πρότεινα να βρείς και ένα ομαδικό χόμπυ, π.χ. ιστιοπλοϊα, μπρίτζ, που θα σου ανοίξει πιθανώς άλλους ορίζοντες και γνωριμίες (για το μπρίτζ λέω). Εύχομαι γρήγορα να αποκτήσεις νέα εργασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για τις ευχές! Προσπαθώ να κάνω άλλες επαφές, τύπου opencoffee κτλ, αναζητώντας και κάποια καλή ιδέα. Καλή και η πρότασή σου!

      Διαγραφή
  3. Παρά τις δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζεις, νομίζω ότι σκέφτεσαι πολύ σωστά..Συνέχισε λοιπόν δυναμικά και όλα θα γίνουν καλύτερα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αυτό παλεύω, να είμαι σε εγρήγορση για όταν έρθει η ευκαιρία. Αν και το ιδανικότερο θα είναι να δημιουργήσω ευκαιρία μόνος μου.

      Διαγραφή
  4. Κι εγώ που νόμιζα πως ... με τόσα ταξίδια δεν θα έχεις ελεύθερο χρόνο !!!
    Πάντως πολύ σωστά τα λές φίλε μου, χρειάζεται πρόγραμμα κι οργάνωση της ζωής μας ...
    ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ σου εύχομαι ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μήνα και σε σένα. Ε, τα ταξίδια τα λες ελεύθερο χρόνο ;-)
      Να'σαι καλά!

      Διαγραφή
  5. Ειδήσεις έχω καιρό πια να δω! Και χαίρομαι γι'αυτό!
    Στοχοθεσία βασικός κανόνας στη διοίκηση, το κάνω και στη ζωή μου, προσπαθώ δηλαδή.. και το πετυχαίνω σε ένα βαθμό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μπορεί και να είναι η καλύτερη και πιο ανθρώπινη ανάρτησή σου που έχω διαβάσει τον τελευταίο καιρό... Σου εύχομαι σύντομα να έχεις λιγότερο ελεύθερο χρόνο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ναι δεν πρέπει να λιμνάζουμε. Εγώ το καταλαβαίνω τώρα που βγήκα στη σύνταξη. Θέλει προσπάθεια για να είμαστε καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μπα...ειναι στον ανθρωπο...εγω τα γραφω ολα και κανω τα μισα... η και λιγοτερα!
    Λυπαμαι που εχασες τη δουλεια σου...κραταμε γερα, πολυ δυσκολοι καιροι στο απογειο της δημιουργικοτητας μας...ελπιζω να βρεθει γρηγορα κατι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. To να κλείσει κανείς την τηλεόραση είναι το πρώτο βήμα για όλα. Μετά έχεις πολύ περισσότερο ελεύθερο χρόνο, πολύ περισσότερη όρεξη και είσαι πιο ξεκούραστος και έτοιμος να ασχοληθείς με καινούρια πράγματα.

    Ωραίες οι συμβουλές σου. Προσωπικά με αγχώνουν οι λίστες. Μη σου πω και οι στόχοι.... Νιώθω οτι καταπιέζομαι όμως δε σου κρύβω οτι και η χαλαρότητά μου αυτή με κάνει να νιώθω ανεύθυνη. Κάπου στη μέση την παλεύω. Μόνο με βραχυπρόθεσμα σχέδια που μπορεί να τα πραγματοποιήσω ή και όχι. Σπάνια αφήνω για αύριο το οτιδήποτε. Τις φορές όμως που το κάνω, είναι σαν να επιβραβεύω τον εαυτό μου, σαν να την κοπανάω για λίγο απ'τις υποχρεώσεις και το χαίρομαι. Και γελάω μόνη μου.. χιχιχιχ

    Καλό βράδυ και καλή επιτυχία στην αναζήτηση εργασίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Υπέροχα αυτά που λες! φυσικά και χρειάζεται πρόγραμμα...το έχω διαπιστώσει πολύ έντονα τελευταία...και ήμουν πάντα του προγράμματος...Καλό υπόλοιπο Κυριακής εύχομαι! :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Τηλεόραση κλειστή εδώ και χρόνια, μόνο παιδικά και ξενόγλωσσες σειρές ή ταινίες. Ειδήσεις OFF!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο ελεύθερος χρόνος είναι περίεργο φρούτο, όπως λέει μια γνωστή μου. Όταν δεν τον έχουμε, τον αναζητάμε μετά μανίας. Όταν τυχαίνει και τον έχουμε αρκετό, συχνά δεν ξέρουμε τι να τον κάνουμε, ενώ αναζητούμε τρόπους να τον γεμίσουμε.

    Έτσι ακριβώς. Άτιμος χρόνος. Ειρωνεία. Μια από τις πολλές της ζωής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Φίλε μου, επειδη κι εγω ειμαι ανεργη δυο χρονια, συμφωνω σε οσα λες αλλα δυσκολευομαι για να πω την αληθεια. Παρολα αυτα εχω μαθει κι εχω κανει αρκετα πραγματα αυτο το χρονικο διαστημα... Για την ώρα ψαχνω σπορακια για ντοματακια Σαντορίνης και είδα ότι σε παλαιοτερο ποστ σου είχες. Αν έχεις ακόμη και σου περισσευουν στειλε μου email . avomari@gmail.com Σε ευχαριστω πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή